پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱

به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان؛

مجموعه شعر «خاتون» رونمایی شد

رونمایی از کتاب خاتون
رونمایی از کتاب خاتون

مجموعه شعر «خاتون» به میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان، به مناسبت گرامیداشت روز قلم، آیین رونمایی از اثر شاعرانه خاتون رئیسی از شعرای پیشکسوت هرمزگانی با عنوان «خاتون» با حضور جمعی از اهالی قلم، شاعران و نویسندگان در سالن همایش اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان برگزار شد.

عباس رفیعی به عنوان سخنران با نگاهی عمیق و فنی مجموعه شعر «خاتون» را نخست با بررسی شخصیت شاعر اثر به عنوان «سیمای زلال زنی ایستاده بر آستانه فصل ترس» مورد تحلیل و واکاوی قرار داد.

این منتقد ادبی با شادباش خلق «خاتون» با طرح پرسشی، اهالی ادبیات استان را به اندیشه فراخواند و سپس گفت: هرگز نمی‌توان این پرسش را پاسخ گفت که آیا خاتون شعر را پیدا کرد یا شعر خاتون را یافت. پاسخ هر چه باشد، «خاتون رئیسی مینابی» شاعر است، شاعر لحظات خلوص و خلاص شاعرانه خویش، اگر شعر سراییدن را خارج از دقایق معمولی و روزمره زندگی بدانیم. خاتون آنقدر لحظات غیرمعمولی در زیست‌های ناگزیرش داشته که در لحظات تنهایی، ترس، اضطراب و حتی شادی‌هایش شاعر بوده است.

این محقق هرمزگانی همچنین گفت: در پس آن لحظه‌های دردناک سرودن، رهایی و خلوص است؛ عرضه داشتن و سهیم کردن آن با مخاطب، به هنر شاعرانگی بسته است. کلمات، مصرع‌ها و ابیاتی که پس از آن می‌آیند، ذره ذره وجود شاعر هستند که در آن آتشفشان احساس، او را همراهی کرده‌اند.

این منتقد ادبی با خوانش و آوردن مثال‌های شاعرانه گفت: خاتون رییسی مینابی در کتابش «خاتون» سعی کرده چه در غزل‌هایش و چه در قوالب دیگر شعری، با تأکید بر عنصر زنانگی و مادرانگی مفاهیمی چون عشق فردی را به مفاهیم مام وطن، دفاع از سرزمین با رویکردی به هنجارهای زمانه که در آن می زیسته و تجربه کرده، پیوند بزند؛ زمانه‌ای که پایدارانه ایستادن در مقابل متجاوز، شأن مطلوب محسوب می‌شد.

گفتنی است، «خاتون رئیسی مینابی»، شاعر و روزنامه نگار هرمزگانی متولد ۱۳۴۱ است که سال‌ها در جراید مختلف از جمله به عنوان مدیرمسئول نشریه ماراک فعالیت دارد و از شاعران پیشکسوت استان است.

مجموعه شعر «خاتون» رونمایی شد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
3 + 9 =